Kezdőlap arrow Duncan Blogja arrow Mi történne, ha összeomlana a világgazdaság?
Mi történne, ha összeomlana a világgazdaság? PDF Nyomtatás E-mail
Tartalomjegyzék
Mi történne, ha összeomlana a világgazdaság?
Oldal 2
Oldal 3
Oldal 4

Julius Andan nyílt levele, 2008. december 12.

Óriási pánik söpörne végig a világ nagy részén, elértéktelenedne a pénz, mindenki óriási bajba kerülne, egész iparágak roskadnának meg… Persze, persze, így történne, igen, igen. De mi történne még?

Ismertem egyszer egy férfit, aki híres bokszoló volt. Civilben egy visszahúzódó, tutyimutyi alak, aki hétköznapi dolgokat sem volt képes rendesen elintézni, akit gyakorlatilag bárki átvert, és aki hatalmas bajnokként még mindig elpirult és dadogni kezdett csinos hölgyek jelenlétében. De a ringben…

A ringben ő volt a király. A kötelek közé lépve kinyílt, megerősödött, megszépült, igazi géniusz volt és igazi showman.

Egyszer vettem a bátorságot hozzá, és megkérdeztem tőle, hogy mi történik vele a kötelek között? Azt felelte: „Ott nem számít a látszat!”.

A látszat…

Fiatalemberként voltam egyszer egy tengeri hajóúton. Megfigyelhettem az utasok közötti hierarchiát, hogy ki mennyire fontos, kinek a kegyeiért versengenek a férfiak, kinek a kegyeiért a nők, kiket rajonganak körbe, kiknek csüggnek a szaván. Az út ötödik napján robbanás történt az egyik fenékraktárban, és a hajó süllyedni kezdett.

És ténylegesen, NÉHÁNY PERC alatt minden megváltozott: már mások voltak a sztárok, mások voltak a hősök. Hogy miért? Mert többé nem számított a látszat.

Néhány éven belül össze fog omlani a világgazdaság. Ez biztos. Elkerülhetetlen. Az, hogy ez mennyire viseli majd meg önt, egyes egyedül attól függ, hogy mennyire készül fel rá. És ez a felkészültség nem azt jelenti, hogy mit halmoz fel a titkos raktárában, hány kiló cukrot, hány kiló lisztet, hány rúd aranyat.

Nem, egyáltalán nem ettől függ. Még csak nem is attól, hogy tudja-e az összeomlás napját.

Minden azon múlik majd, hogy mire építi fel addig az életét: valamire, ami igaz, vagy valamire, ami csak látszat.

Jelenlegi világunkban, ahol mondhatni, minden értékítéletünket a média alakítja, a látszat nagy úr. A legnagyobb úr. Egy katasztrófa esetén azonban hirtelen minden átértékelődik.

Egy napon össze fog omlani a világgazdaság, ugyanúgy, ahogyan megtörtént 1929-ben. Még néhány év hátra van addig, de be fog következni.

Ha ön csak élményekre vadászik, nem sok esélye lesz. Ha az élete a hiúság körül forog, bizony, a kiszolgáltatottak soraiban lesz a helye. De ha jár egy úton, és tanul, tudást szerez, tudja, hogyan kell megcsinálni a dolgokat, akkor nem fogja térdre kényszeríteni az összeomlás, mert a gyakorlati tudás értéke mindig és mindenhol magas.

Ma, a népszerűség, a megjelenés, a fellépés, a státuszszimbólumok, a legfontosabb dolgok közé tartoznak. Ma még számít a látszat. Ma még a látszat a legnagyobb úr. Ma még.

 

És egy kis kiegészítés Julius cikke után, a jelen helyzettel kapcsolatban:

Az elmúlt években és évtizedekben több gazdasági válság is osztályrészéül jutott a világnak.

1929. október 24-én, az úgynevezett „fekete csütörtökön”, összeomlott a New York-i Értéktőzsde. 1930 októberétől 1933 márciusáig három csődhullám söpört végig Amerikán, melyek teljesen átalakították az ország gazdasági arculatát, és emberek millióit taszították nincstelenségbe.

1946 nyarán, Magyarországon az árak 15 óránként duplázódtak: a hétfőn 12 milliárd pengős kabát, kedden 24 milliárd pengőbe került az üzletben. Még ez év augusztus 1-jén kibocsátották az új pénzt, melyet történelmi okok miatt Firenze városáról neveztek el (a forint szó azt jelenti: „firenzei”). A bankok 400.000.000.000.000.000.000.000.000.000 pengőt kértek 1 forintért.

2008 májusában a zimbabwei jegybank új bankjegyet adott ki, melyre a következőket írták: $ 50.000.000. Azaz: ötvenmillió dollár. Az értéke: 2 USD.

Ilyen a válság. Ennyire szélsőséges, ennyire félelmetes, és ennyire megváltoztatja a gazdaság játékszabályait.

Most nincs gazdasági világválság. Magyarországon sincs gazdasági válság.

A tőzsde pulzál: mintegy tízévente összeomlani látszik. Az infláció mindennapos dolog. Az árak emelkednek, évről évre. Az adóterhek egyre nehezebbek, míg a pénzünk vásárlóereje egyre csökken. Ez nem válság. Ez csupán a kormány gazdasági amatőrizmusának szokásos velejárója.

Nincs gazdasági válság, még a közelében sem járunk. Érzelmi válság van, az egész világra kiterjedően.


Kedvencekhez (1) | Idézés a honlapján | Találatok: 615

  Hozzászólások (33)
RSS hozzászólások
1. Írta: Lord Apophis, Dátum: 2009-07-19 08:01
Tiszteletem, 
 
Nem értek egyet az elméletével miszerint össze fog omalni a világgazdaság.  
Miért omlana? Csak mert valaki kihúzza a dugót és elértéktelenedik a pénz? Az elég kellemetlen, de nem omlik össze tőle. A pénz csak úgy nem értéktelenedik el.A pénz csak egy értékmérő, ami akkor veszíti el az értékét ha senki nem állít elő semmi eladhatót. 
Az elmélete szerint, akkor senkit sem fog érinteni, mert elég ritka, hogy valaki pusztán hiúságra és látszatra építi az életét. Előfordul, hogy egy hajón összezsúfolódnak az ilyen emberek, de az életben azért ritkaság. 
 
Képzelje, engem valaki (ha jóltudom a ninjaszakszervezet elnöke) nemrég megfenyegetett, hogy eljön az aranykor 5 év múlva! Még a következő év hasonlóan nehéz lesz mint az idei. Viszont utána eleinte lassú majd egyre gyorsabb javulásnak indul a gazdaság. Most csak egy átrendeződés van folyamatban. 
Hiszen az emberek akkor nem keresik a tudást és a válaszokat, ha lehet a látszatnak élni, és pont ez a cél.
2. Írta: Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges , Dátum: 2009-07-19 08:26
Lord úr! 
Nem az én elméletem, és természetesen szíve joga elutasítani. 
 
Én jelen életemben kevés kivételtől eltekintve, csak olyan embereket ismertem, akik a látszatnak, az élmények hajszolásának éltek és élnek. Az "élj a mának!"-szlogen egy terjedő elmebaj. 
 
A felkapott emberek többsége, ahogyan én látom, semmilyen értékelhető dolgot nem tett le az asztalra. Mégis felkapottak. Egy ember fellépése sok esetben ezerszer fontosabb, mint a kompetenciája, és sokszor a szimpatikusabb, magabiztosabb ember kapja az állást, nem az alkalmasabb. 
 
Én egyelőre nem látok közelgő aranykort. 
 
A gazdaság átrendeződéséről két megjegyzést tennék: 
 
1. A 29-es összeomlást megelőző rövid időszakban fellendülni látszott a tőzsde, majd összeomlott. 
 
2. Julius is azt írta a fenti nyílt levél előzményében, hogy a jelenlegi válság átmeneti, és hogy minden új elnöknek kell valami katasztrófa, amit kezel, és amivel megalapozza a hírét... :)
3. Írta: Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges , Dátum: 2009-07-19 08:31
Hogy világosabb legyen a cikk, tettem egy kis kiegészítést a végére.
4. Írta: JOCI, Dátum: 2009-07-19 08:59
Én bíz' a a válság mellé tenném le a voksomat, ha azt kérdeznék: lesz-e, avagy sem - kedves Mindenki. 
Morális, érzelmi, gazdasági - mindegy, milyen (időrendi) sorrendben. Az előszele már itt fújdogál egy ideje, közöttünk. Én igencsak ezt érzem, főleg az érzelmi vetületét. Az viszont nyilvánvaló, hogy ez az érzet eléggé szubjektív: egyesek már javában szenvednek tőle, mások meg sem érzik - így egy darabig - nem fognak tudni róla. Valamikor egy riporter azt kérdezte a TV valamely e.ü. adásában, hogy mikor beszélhetünk járványról? A válasz az volt, hogy akkor, ha ezt bejelentik. Valami ilyesfélét gondolok a válsággal kapcsolatban is. Egyszer csak szólnak.  
A másik, az értékrend-látszat viszonya a valósághoz. Egyetértek a fentebb leírtakkal. Példaként a 'Való Világ' c. valamikori TV-borzadályt említeném. Az abban 'sztároknak' kikiáltott no-name médiafigurácskák már megélték - vagy még most is élik - saját válságukat. 
Kis dolgokban tárulnak fel a nagyok. 
 
null
5. Írta: Skris, Dátum: 2009-07-19 10:39
Hello! 
 
Első körben felteszem a kérdést mi az a látszat? 
 
A Harcosok klubja című film egyik nagy kérdése "mi az a paplan? Szükségünk van rá a túléléshez a szó nomád értelmében?". 
 
Megkérek mindenkit arra , hogy ha van paplanja jelentkezzen. Mert az is látszat és nem létfontosságú, hiszen az is csak egy takaró. 
Kinek van öltönye, kosztümje?  
Kinek márkás ruhája, cipője? 
Ki mutatkozik be mint DR Akárky? 
Ki ordít a beosztottjával? 
Aki bármelyikben magára ismer bátran jelentkezhet a látszat emberek klubjába. Én is! :)  
 
A válság így lehet, hogy már viszonylagos. 
Hiszen mi a fontosabb, hogy van ruhád (ami erős és tartós), fedél a fejed fölött (bár lehet a két kezed munkája kell a favágáshoz), van kajád (bár dolgoznod kell érte, hogy ne te legyél kaja), vagy van egy rakat papír a kezedben ami ha egy szűk rétege az emberiségnek úgy dönt ér valamit és ha másképpen akkor semmit? 
A pénzt nem eheted meg, de a tojást igen. 
Az egész gazdasági válság ott dől el, hogy mit mondunk melyik papír mit ér és nem attól, hogy ki dolgozik vagy esetleg akár termel is. Ne felejtsük el Kanada évente több tonna búzát zúdít a tengerbe, hogy elfogadható szinten tartsa a gabona árat. 
 
Ezt még vesézhetjük, de a lényeg ami mindent meghatároz az a fejünkben és a 2 kezünkben van.
6. Írta: Shen, Dátum: 2009-07-20 07:02
Igen, egy ideje nagyon gyanús, hogy nincs is válság, csak a szokványos infláció. Viszont mivel hatásai az úgynevezett válságnak vannak, ebből látszik, milyen nagyhatalom a média, hiszen amit a tv és az újság mond igaz(?????) 
Elhiszik és elkezdenek csökkenteni. 
Ki a kosztpénzen, ki a béreken és alkalmazottak számán. Válság van az elbocsátottaknak. A családjuknak. 
De nem az egész országnak. 
Ha elhiszi sok-sok ember, akkor egyszerűen el fogják fogadni a megszorításokat és adóemeléseket. 
 
Szóval én az egyszerű háztartásbeli anyuka, nem vettem észre a válságot. Amire eddig tellett telik most is, és amire nem arra most sem. 
 
Ja még azt nem értem, hogy lehet pénz a focira mikor oly sok mindenre nincs, és ha nem jól végzem a munkám kirúgnak, de ha a kormány sz*r, akkor senki nem rúgja ki. Tehát naívság, de ezeket nem értem.
7. Írta: Alex, Dátum: 2009-07-20 09:27
Sziasztok! 
 
A cikkhez: Nagyon jo es egyetertek. 
 
Amit Duncan irt a latszatrol - Kiraly. 
 
Erzelmi valsag - Ez a kulonbseg a pancser /en/ es az iro kozt. En kisregenyeket irtam /nagy valoszinuseggel annelkul, hogy barki ertette volna/ arrol, amit Duncan egy mondattal elintez. Ez a kulcs szo: erzelmi valsag es persze ennek kistestvere a erkolcsi valsag /Joci irta is/.  
 
Ket hozzaszolas, ami ennek a fuggvenye. Latszat az ertek es az ar is.  
Tapasztalatom szerint az arakat sokkal inkabb befolyasolja a latszatban valo hit, mint barmi mas. Aki probalt mar hirek alapjan tozsdezni az nyilvan egyetert velem, ha Kanada buzat zudit a tengerbe, attol meg az arak mehetnek felfele es lefele is barmit is mond a kozgazdasagi bolcsesseg. 
 
Az inflaciohoz: A mostani hangulat afele tendal, hogy kb. 80 ev inflacios kornyezet utan egy hosszabb deflacios kornyezet kovetkezik. Mindennek az ara /sok esetben lehet, hogy az erteke is/ nagy valoszinusseggel csokkeni fog. A kivalto ok a mar fent emlitett erzelmi es erkolcsi valsag. 
 
 
 
 
 
Most meg egy kis kiegeszito:
8. Írta: Baroness A, Dátum: 2009-07-20 13:37
ja, kivtelesen egyet is értek veled Duncan...és ettől meg is ijedtem... :( 
 
de arra is rájöttem, hogy a túléléses dologban mégis csak jó vagyok valamire.:) ugyanis echte parasztlány vagyok...:) bár régen ez ciki volt (amikor még középsulis voltam) de most jól jön, ha tudok földet túrni, tyúkot bontani, főzni meg ilyenek... 
 
én érzem csak vagy akarva akaratlanul egy dologról szólnak a posztjaid? :) 
 
ja még valami, válság: 
ez egy kamu, jelenleg NINCS válság! mert az nem váság, ha a bankok, cégek még nagyobb profitot érnek el, mint a "válság" előtt... ez egy nagyszerű gazdasági húzás (így lopnak a nagyok és csökkentik közben a konkurenciát), amit a politika is sikeresen meglovagolt.
9. Írta: Alex, Dátum: 2009-07-21 09:51
Szia Baroness! 
 
Igen, jol jon ha valaki mind azt tudja, amit Te. Velemenyem szerint a videk sokkal jobb kondicioban /erzelmileg es erkolcsileg/ van, mint a nagyvaros. Talan mert a kapcsolata a termeszettel meg mindig sokkal szorosabb. 
 
Amit a valsagrol irsz az csak reszben igaz. A gazdasagi valsagbol nem lesz nehez kilabalni, abban igazad van, mert az csak puszta statisztika. Viszont a kivalto okok: erzelmi es erkolcsi valsag kezelese mar nem lesz olyan egyszeru. Nem veletlen, hogy a 1929 valsag utan jutott hatalomra Hitler/Mussolini es a fasizmus. Mert a 1929 valsag erzelmi valsaga utan az emberek ujra vezereket, megmentoket es uj hangzatos eszmeket kerestek/koveteltek. A mostani elotorese a szelsojobboldalnak is ebbol a torol fakad es mivel nincs meg vege, azt hiszem var rank meg egypar kellemetlen meglepetes. Tehat en egyetertek Veled abban, hogy a gazdasagi valsagtol nem kell annyira megijedni, viszont a hozadeka/lecsengese a politikaban es az ertekrendben/ideologiakban sokkal, de sokkal rosszabb lesz.  
 
Sajnos eleg sok pelda van ra az emberi faj tortenelmeben. Es ahogy mar egy ideje faradthatatlanul irom: Mivel az ember erzelmileg nem valtozott az evezredek alatt, nem fog tudni most sem kibujni a borebol. A Tulelok klubjanak nagyon is van letjogosultsaga! 
 
Igyhat nagyon is szukseg van az olyan echte parasztlanyokra, mint amilyen Te is vagy!:)
10. Írta: Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges , Dátum: 2009-07-21 12:14
Hello Joci! 
Azért az is érdekes egy érzés lehet, amikor valaki azzal kerül be az újságba, hogy leitta magát egy partin, vagy hogy látták valakivel, vagy hogy fél a fertőzésektől, és nem azzal, hogy véghez vitt valami nagy dolgot, feltalált valami fontosat, felfedezett valami jelentős választ, vagy elért valamit, ami tényleg elismerésre méltó.


 
< Előző   Következő >